IFR vliegen met de moderne Airbus A320 of Boeing Next-Generation 737.
IFR vluchten door de gehele wereld worden, met een zekere voorkeur, heel vaak met een Airbus A320 of Boeing 737 gemaakt. Dit voornamelijk doordat er een aantal software pakketten beschikbaar zijn die de vliegers bijna alle mogelijkheden geeft die het echte vliegtuig ook heeft. Beide zijn vliegtuigen die in passagiers capaciteit variëren van 100 tot 220 passagiers. En daarbij een groot vliegbereik hebben. Dus het geeft de flightsim piloot alle mogelijkheden om lange routes te vliegen naar de grote steden in de wereld. En dat dan met behulp van alle elektronische snufjes die er op het gebied van vliegtuigsimulatie maar te bedenken zijn.
Complexiteit is hier echter het sleutelwoord en een beginnend vlieger kan hier beter zijn handen niet aan branden. De standaard flightsimulator programma’s hebben gelukkig, vrijwel allen, een basis Boeing 737 of Airbus A320 in huis of een minder complex straalverkeersvliegtuig. Daarmee is het wellicht beter de eerste schreden op het gebeid van instrument online vliegen uit te proberen. De combinatie van communicatie en instrument vliegen vraagt het uiterste van de vlieger en daarnaast moet men ook nog eens het vliegtuig goed onder de knie hebben.
Gelukkig is er een groot aantal vliegers binnen de FsFan Voorschoten organisatie die al deze stappen al langer geleden hebben gezet en hulp uit die hoek is dan ook altijd aanwezig als beginnend vliegers vragen hebben.