VFR en IFR “on-line” vluchten
FsFan organiseert al een groot aantal jaren “on-line” groepsvluchten.
Deze vinden plaats op woensdag middag waar het de vluchten onder Visual Flight Rules (VFR) betreft. De vluchten onder
Instrument Flight Rules (IFR) werden op donderdag avond georganiseerd.
VFR vluchten
Het vliegen onder VFR regels betekend dat je een vluchtplan indient, voor een route tussen twee of meerdere plaatsen,
bij de IVAO vlucht leiding en de vlucht verder geheel zelf naar wens kan uitvoeren. De bedoeling van de VFR vluchten die
FsFan organiseert is om met een aantal enthousiaste vliegers dezelfde route af te leggen en allen op hetzelfde vliegveld
beginnen. En elkaar natuurlijk, hopelijk, weer ontmoeten op de plaats van bestemming. Communicatie verloopt via een door
FsFan georganiseerd het Teamspeak3 kanaal.
Verder worden de vluchten met kleine General Aviation machines uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de Cessna 170 of Beechcraft
Baron, met een beperkte vlieghoogte. Dit geeft de piloten de kans om te genieten van de omgeving en maakt het extra
uitdagend om de eventueel aanwezige obstakels zoals bergen te ontwijken. Het vliegen op de hand door bergen en dalen
blijft natuurlijk altijd weer een uitdaging. Op de hierna volgende pagina’s vindt U meer details over de organisatie rond deze vluchten.
IFR vluchten
De IFR vluchten op de donderdagavond behoeven een wat meer serieuze aanpak omdat hier de volledige vlucht onder toezicht
en begeleiding van de IVAO controllers gebeurt. Opstarten, taxiën, opstijgen, uitklimmen, enroute en landingen worden allen
volgens gepubliceerde procedures uitgevoerd. Het voor die dag geplande traject wordt met een vluchtplan door alle vliegers
aangemeld bij de IVAO vluchtleiding. Vertrektijden zullen dan ook door de verkeersleider aangegeven worden en alle
procedures die in werkelijkheid door een reguliere luchtvaartmaatschappij gevolgd moeten worden zullen tijdens de vlucht ook
zo nauwkeurig mogelijk gevolgd worden. De communicatie tussen vliegers en verkeersleiding is ook hier via Teamspeak3. Een uitdaging
waar menigeen veel plezier aan beleeft; zeker wanneer een vlucht met een grote machine als een Boeing of Airbus geheel naar
wens verloopt en we de communicatie met verkeerleiders uit alle overvlogen landen tot in de puntjes hebben kunnen volbrengen.
Op de hierna volgende pagina’s vindt je meer details over de organisatie rond deze vluchten.