Woordkeuze (Fraseologie) voor VFR flights

 

Tijdens onze VFR flights op woensdagmiddag is de onderlinge communicatie, of wel radio-telefonie (R/T), een must. Maar hoe kunnen we nu onze intenties kort en bondig, en zo duidelijk mogelijk, naar elkaar overbrengen.

Hieronder de R/T van een VFR vlucht Amsterdam - Budel geschreven door een bestuurslid van IVAO Jean-Pierre Verster . Op het forum van IVAO is veel te vinden  over radio telefonie

 

 

De beginselen van R/T zijn niet zo heel moeilijk.


Er is sprake van tweezijdig contact tussen Vlieger (A/C) en Verkeersleider (ATC).

Dit kan op verschillende manieren:
- grondsignalen
- lichtsignalen
- mondeling

In het forum werd gevraagd hoe een departure kon verlopen van EHAM naar EHBD.

Hieronder in het kort de transmissies.



# A/C: Amsterdam Delivery, this is PH-JPV, radiocheck on XXX.XXX (freq.)

# ATC: PH-JPV read you five by five, go ahead

# A/C: Cesna 172 (C) at general aviation (P) VFR from Amsterdam to Budel (I) copied information V (I) request startup (R) PH-JPV

# ATC: PPV (de ATC'er neemt hier het initiatief om het callsign af te korten, de vlieger mag dit nooit uit eigen beweging doen) startup aproved, information V correct, QNH1015, runway 04, time .50 (dit laatste is om te checken of we alle 2 over de juiste tijd praten bijv. 14:50. de 14 wordt weggelaten.)

# A/C: roger, startup approved QNH 1015, runway 04, time checked. (nooit de tijd terug lezen want het kan alweer een minuut later zijn) PPV.
# A/C: delivery, PPV request taxi

# ATC: PPV roger contact ground on 121.8

# A/C: 121.8 PPV
# A/C: Schiphol Ground, PH-JPV (nieuwe frequentie dus hele callsign noemen) at general aviation, request taxi

# ATC: PH-JPV roger taxi via G to G5 runway 04

# A/C: via G to G5 runway 04 PH-JPV
# A/C: Ground, PH-JPV at golf 5 runway 04 ready for departure

# ATC: PH-JPV, contact tower on 119.22

# A/C: 119.22 PH-JPV

# A/C: Amsterdam Tower, PH-JPV golf 5 runway 04 ready for departure

# ATC: PPV cleared for takeoff runway 04, Victor departure wind 040@8

# A/C: cleared for takeoff runway 04 Victor departure, PPV
# A/C: Tower, overhead Bravo at 700ft PPV

# ATC: PPV roger climb 1000ft
# A/C: Tower, overhead V at 1000ft PPV

# ATC: PPV roger, frequency change appproved.

Dat was zo'n beetje de takeoff sequence.
Afwijkingen in hoogte, heading, QNH, etc dienen te worden teruggelezen naar de controller.

Indien je verder gaat vliegen gebruik je bij de aanroep van ieder station het rijtje weer.

 

# A/C: Amsterdam Centre (In real life zal dit Dutchmill of Amsterdam Info zijn), PH-JPV, Cesna 172 (C), overhead Hilversum at 1500 ft(P), VFR Amsterdam to Budel (I) Estimate SSB in 05 (E) request crossing Soesterberg CTR(R). (aangezien CTR geen ATIS heeft wordt deze hier weggelaten).

# ATC: PPV, crossing not allowed

# A/C: Roger climbing 3001 ft PPV.
(de CTR loopt tot 3000ft, en je kunt er dus ook overheen, als je dan niet in de knoop komt met een TMA)

Dit was slechts één voorbeeld, er zijn er zo ongelofelijk veel te bedenken. Probeer je als piloot aan de clearances te houden en als iets niet duidelijk is....vraag het. Probeer je als controller aan de lokale regels te houden en als iets niet duidelijk is check de AIP.


Jean-Pierre Verster