De laatste nieuwtjes
Op de hieronder genoemde pagina’s kunnen jullie de laatste nieuwtjes vinden
die wij als FsFan Voorschoten belangrijk genoeg vinden om jullie te melden.
Mochten jullie zelf nog suggesties hebben voor een nieuws item laat het ons
dan even weten via ons email adres fsfan.voorschoten@gmail.com
Klik eenvoudigweg op de hierboven dik geschreven link en je wordt automatisch
naar de volledige tekst gebracht.
13 maart 2024
Nieuwe VFR route
Onze VFR route, die ons afgelopen maanden vanuit de Scandinavische landen via
GrooBritannie, Belgie en Nederland via Duitsland weer naar Sweden heeft gebracht,
is geëindigd. Maar natuurlijk ligt er al enige tijd een nieuwe route op de plank.
Vanuit Luxemburg zullen we ons steeds verder in de richting van het Oostblok
begeven en daar, voor ons, op vreemde vliegvelden landen. Namen van velden waar
we nog nooit van gehoord hebben. Maar des te groter is de uitdaging. En als er een
verkeersleider aanwezig is moeten we maar hopen dat zijn Engels verstaanbaar is.
Ter compensatie zijn er toch ook een groot aantal vliegvelden die in, voor ons, meer
bekendere landen liggen. Vlieg eens mee op woensdag. We starten om 13:00 en via
IVAO zijn we met elkaar verbonden en kunnen we via Teamspeak 3 ook met elkaar
communiceren. De eerst vlucht vanuit Luxemburg start op 20 maart en mocht je
meer willen weten kijk dan even op de pagina Flights / VFR flights of stuur een
email naar fsfan.voorschoten @gmail.com
18 januari 2024
Mijn ervaringen met MSFS 2020
Na nu een paar jaar gewerkt te hebben met MSFS 2020 kan ik uit
ervaring een aantal zaken op papier zetten. Het zijn mijn belevenissen
die soms goede en vervelende effecten hadden op het gebruik van het
programma. Maar over het algemeen toch een goede ervaring ondanks
dat mijn PC van een wat oudere generatie is. Voor diegene die belangstelling
heeft voor het hele verhaal download dan de hieronder gelinkte PDF
Mijn ervaringen " MSFS 2020 ervaringen.pdf "
9 juni 2023
Vliegen met het Garmin navigatie systeem
Bij veel vliegtuigen, MSFS 2020 en X-Plane, welke uitgerust zijn met een
Garmin Navigatie systeem is het voor velen steeds weer puzzelen hoe
het een en ander te bedienen. Hoe moeten we vooraf gemaakt routes
invoeren en hoe kunnen we ons vliegtuig ook daadwerkelijk op de route
laten komen. En wat nu als we bedenken en toch halverwege de route
ineens toch ergens een tussenstop willen maken. Er zijn natuurlijk diverse
YouTube video's op het internet te vinden maar er dan ook mee gaan
werken terwijl we onze Flightsimulator aan hebben staan is niet echt
makkelijk. En dan zou je de volgende keer weer naar de video moeten
gaan kijken. Daarom ben ik er maar eens voor gaan zitten en heb voor
zowel MSFS 2020 als X-Plane 12 een document gemaakt welk je altijd
naast je kan leggen en dus makkelijk terug kijken hoe het ook al weer was.
Er zijn twee uitvoeringen en wel voor de Garmin 530 als de Garmin 1000.
En dan natuurlijk ook nog voor X-Plane 12 en MSFS2020 omdat hier toch
verschillen in bediening optreden. Verder zijn beiden in het Nederlands en
Engels te downloaden. Maak je keuze hieronder en nu vooral veel
vliegplezier.
MSFS 2020 Garmin 530 Ned "MSFS 2020 Garmin 530 Nederlands.pdf"
MSFS 2020 Garmin 530 Eng "MSFS 2020 Garmin 530 English.pdf"
MSFS 2020 Garmin 1000 Ned "MSFS 2020 Garmin 1000 Nederlands.pdf"
MSFS 2020 Garmin 1000 Eng "MSFS 2020 Garmin 1000 English.pdf"
X-Plane 12 Garmin 530 Ned "X-Plane 12 Garmin 530 Nederlands.pdf"
X-Plane 12 Garmin 530 Eng "X-Plane 12 Garmin 530 engels.pdf"
X-Plane 12 Garmin 1000 Ned "X-Plane 12 Garmin 1000 Nedelands.pdf"
X-Plane 12 Garmin 1000 Eng "X-Plane 12 Garmin 1000 Engels.pdf"
9 augustus 2022
Een goede maand voor ons Flightsimmers.
X-Plane 12 heeft op de Experimental Aircraft Association AirVenture
in Oshkosh Wisconsin USA op 25 juli bekend gemaakt dat deze
nieuwe versie einde augustus vrijgegeven wordt. Het is geen update
van X-Plane 11 en moet dus opnieuw gekocht worden. Gelukkig is het
niet echt een kostbaar programma en het schijnt dat vele vliegtuigen
en sceneries uit de X-Plane 11 versie goed bruikbaar zijn. Er worden
wel wat zwaardere eisen aan je computer gesteld dus even eerst de
freeware trailer proberen of je uit de voeten komt met je huidige
hardware.
MSFS 2020 is goed op weg met de Beta versie van de SU 10 update
die, als het goed is, op 23 augustus vrijgegeven wordt. Er zitten een
aantal zinnige verbeteringen aan te komen die het vliegen alleen maar
verder verbetert. Het is alleen jammer dat met de ontwikkeling er ook
steeds gesleuteld en verandert wordt aan de SDK van het programma.
Hierdoor zien we regelmatig dat mooie vliegtuigen of sceneries en of
vliegvelden, gemaakt door enthousiaste freeware flightsimmers,
verloren gaan omdat hun basis zodanig veranderd is dat een en ander
niet meer werkt. En niet iedere freeware maker heeft dan nog de
spirit om weer een update uit te brengen. We wachten wel totdat
Microsoft de zaak eindelijk eens bevriest. Een check of een of ander
nog bruikbaar is bij een nieuwe update is goed te doen door naar de
" flightsim.to" website te gaan waar altijd te zien is of de betreffende
addon voldoet aan de laatste update eisen.
9 juni 2022
Wat weten we nu over onze Flightsims
Wat betreft X-Plane 12 zijn er meer details bekend geworden zoals
een verbeterde weergenerator en life update en de verbeterde
performance van de standaard vliegtuigen. De nieuwe weergenerator
is natuurlijk een heel sterk punt voor vliegers die tot op het laatste
detail willen vliegen. De wolken partijen facieneren menigeen. En wat
er nu aankomt ziet er dan ook pico bello uit. Wat betreft de detaillering
van de scenery zullen echter nooit de fantastische detaillering van
MSFS 2020 kunnen benaderen aangezien er geen life verbinding is
met een server zoals MSFS2020. Ook geheel nieuw zal er een life traffic
model opgenomen worden waarbij je het actuele verkeer op je vliegveld
tegen komt. Dus KL 6149 is ook echt de machine die om 10:55 vertrekt.
Er zullen natuurlijk wel scenery verbetering zijn maar niet te vergelijken
met MSFS 2020. Dit wordt trouwens ruiterlijk toegegeven door de
X-Plane mensen. Maar goed voor een serieuze vlieger, die op route toch
altijd wel boven de 15000 ft vliegt, is dit geen probleem aangezien je op
die hoogte toch nooit enig detail van de scenery ziet. Dit geheel naar een
uitspraak van Gerrit Koning een voormalig vlieger en captain op de
vroegere Boeing 747 van de KLM.
Wat betreft MSFS 2020 zijn er natuurlijk de bijna maandelijkse updates
die ons steeds weer verrassen over hoe een en ander ingeleid wordt in
ons software pakket. Het is helaas steeds weer zoeken. Maar goed daar
wennen we ook wel weer aan. En dan is er natuurlijk de laatste update
die ons het Top Gun pakket bracht. Leuk om eens te proberen een
missie te volbrengen. En verder zijn er dan ook steeds updates van
de bestaande standaard machines. Het is wel steeds opletten om een
freeware download van een externe maker te controleren of deze nog
wel verenigbaar is met de laatste MSFS 2020 update. Bijvoorbeeld ineens
hoge bergen naast je startbaan vinden of een dubbele beschildering
van de startbaan. We maken het allemaal mee en gelukkig zijn er bij
FsFan Voorschoten altijd wel vliegers die een oplossing weten. De
meest voorkomende oplossing is deze download van de externe partij
even uit de Community File te halen en dan zien wat het resultaat is.
En controleer dan even bij de maker van de freeware of er misschien
een update is of dat de file niet voldoet aan de laatste MSFS 2020
update. Maar mocht je dit soort problemen hebben en wil je hulp bij
het oplossen hiervan breng dan wel je computer mee naar Voorschoten
want in de lucht praten is soms niet de oplossing.
9 juni 2022
Vliegen bij een VA Airline
Voor wie eens verder om zich heen wil kijken in de wereld van
het vliegen met zijn flightsimulator vanuit huis en toch wat meer
serieus het vliegen onder vliegmaatschappij condities wil benaderen
zijn er diverse wat men noemt "Virtuele Airlines". Ook hier zijn
verschillende gradaties van diepgang mogelijk. Mocht je interesse
hebben je hier verder in te verdiepen kijk dan eens bij DutchFly
Virtual Airlines. Zij organiseren maandelijks een event en je kan
natuurlijk altijd een eigen vlucht indienen. Probeer het eens en
ontdek een geheel nieuwe wereld.
20 mei 2022
Nieuwe zaal en VFR route
De nieuwe zaal in ons Buurthuis in gebruik genomen en iedereen
tevreden met de nu vaste internet verbinding die we nu met onze
PC kunnen maken. Geen gestotter meer door het altijd minder
betrouwbare wifi signaal. Verder scheelt ons ook veel werk bij het
opbouwen van de zaal en opruimen.
Deze maand zijn we ook begonnen aan onze nieuwe VFR woensdag
vluchten die ons ditmaal langs de kust en enkele binnenlandse
vliegvelden in Australië gaat brengen. Langs de oostkust natuurlijk
prachtige groene natuur terwijl het vliegen langs de noord en
westkust ons een duidelijk beeld gaan geven van de uitgestrektheid
van dit immense continent. Vlieg eens mee. Je kan de details vinden
de volgende pagina Australia Tour 2022
18 februari 2022
Nieuws
Met de introductie van de nieuwste omgangsregels op 15 februari zijn
de ons opgelegde beperking dusdanig versoepeld dat het houden van
een vliegdag in Voorschoten weer goed mogelijk is. Het enige dat nog
van ons gevraagd wordt is het hebben van een geldige Corona pass.
De 1,5 meter en het mondkapje zijn verleden tijd. Dus een echt excuus
om deze 20st februari voorbij te laten gaan is er niet echt meer.
Als enige willen we echter aan jullie vragen om, wanneer je op de dag van
de bijeenkomst verkouden bent, hoest of misschien koorts hebt, dan niet
naar Voorschoten te komen.
17 januari 2022
Goed nieuws
Met de introductie van de nieuwste omgangsregels op 14 februari is
het weer mogelijk een FsFan Voorschoten bijeenkomst te organiseren.
Dus zet zondag 20 februari in je agenda en kom gezellig vliegen en
keuvelen met je medevliegers. Bezoekers en leden moeten echter wel
de regels die door het Buurthuis gesteld zijn volgen. De volgende
spelregels zijn van kracht.
Hernieuwde spelregels voor het Buurthuis
Vooruitlopend op de eerst volgende bijeenkomsten aandacht voor de,
per 14 januari door de regering, opnieuw ingevoerde aangescherpte
regels voor bijeenkomsten.
Als organiserende partij moeten we dus een paar dingen duidelijk stellen:
1. Bezoekers en vaste leden van FsFan zullen gevraagd worden naar
hun QR-code van je vaccinatie, test- of herstelbewijs via de mobiele
telefoon of een schriftelijke kopie hiervan.
2. Er moeten mondkapjes gedragen worden en ten minste 1,5 meter
afstand bewaard worden ten opzichte van elkaar. Dit aangezien
alleen dan voldoende bescherming wordt gegeven bij het zich
begeven naar een andere locatie of medevlieger.
3. Zelf vinden we dat wanneer er discussies zijn we misschien toch
snel geneigd zijn te dicht bij elkaar te komen. Daarom wordt het dragen
van een mondkapje ten zeerste aangeraden met de gedachte dat jijzelf
dan tenminste niet degene bent die eventueel iemand besmet.
Dus toch gewoon doen zodat we allemaal een veilig gevoel hebben
op onze bijeenkomsten.
4. We zullen de tafels opstellen voor de mensen die hun vliegcomputer
meenemen. De tussenruimte zal dan voldoende zijn zodat we aan de
1,5 meter eis voldoen.
5. Denk bij dit laatste ook aan de verantwoordelijkheden die wij dragen
als organiserende partij. En het zou bij het niet nakomen van de regels
de consequentie kunnen hebben dat we geen gebruik meer kunnen
maken van het buurthuis. Een bezoek van een controlerende instantie
is natuurlijk te verwachten.
6. En mocht je op de dag van de bijeenkomst verkouden zijn, hoesten
of misschien koorts hebben kom dan niet naar Voorschoten.
16 januari 2022
Afgelasting vliegdag 16 januari
Helaas, maar het is niet anders, moeten wij wederom onze vliegdag
afgelasten in verband met de maatregelen die de regering i.v.m de
snelle virus verspreiding bekend gemaakt heeft. Wat het allemaal.
precies gaat inhouden is, op moment van schrijven van deze tekst,
nog niet bekend. Daarom hebben we besloten deze bijeenkomst niet
te laten doorgaan en rustig af te wachten tot er misschien volgende
minder turbulente tijden zijn. We zullen jullie tijdig informeren
wanneer een ander wel weer mogelijk is.
13 december 2021
IFR vluchten voor 2022
De nieuwe IFR tour door Europa start op 6 januari 2022. We hebben
wat oudere routes uit het verre verleden nieuw leven ingeblazen en
hopen dat jullie hier ook weer plezier aan kunnen beleven. Deze routes
zijn origineel gemaakt door Rob Verhoef en Arnoud Meyer. Controleer
even de weergegeven route details met de laatst vrijgegeven route
details aangezien hier nogal eens veranderingen in optreden.
Veel vliegplezier.
30 november 2021
Afgelasting vliegdag 19 december
Helaas, maar het is niet anders, moeten wij wederom onze vliegdag
afgelasten in verband met de nieuwe maatregelen die de regering
met ingang van 28 november bekend gemaakt heeft. Ook het
Buurthuis Boschgeest heeft het reglement hierop aangepast en we
zien geen kans binnen deze regels een bijeenkomst te organiseren
waar eenieder met plezier en veilig bij elkaar kan komen. In
januari 2022 zullen weer tijdig evalueren of een ander wel weer
mogelijk is en jullie uiteraard op tijd informeren.
13 november 2021
Afgelasting vliegdag 14 november
Helaas, maar het is niet anders, moeten wij wederom onze vliegdag
afgelasten in verband met de nieuwe maatregelen die de regering
afgelopen vrijdag 12 november bekend gemaakt heeft. Natuurlijk jammer
maar onze gezondheid blijft toch echt het aller belangrijkste.
Laten we hopen dat de laatste bijeenkomst op 19 december wel kan
doorgaan. We zullen het zien.
7 november 2021
Hernieuwde spelregels voor het Buurthuis
Vooruitlopend op de eerst volgende bijeenkomsten aandacht voor de,
per 6 november door de regering, opnieuw ingevoerde aangescherpte
regels voor bijeenkomsten.
Als organiserende partij moeten we dus een paar dingen duidelijk stellen:
1. Bezoekers en vaste leden van FsFan zullen gevraagd worden naar
hun QR-code van je vaccinatie, test- of herstelbewijs via de mobiele
telefoon of een schriftelijke kopie hiervan.
2. Er moeten mondkapjes gedragen worden en ten minste 1,5 meter
afstand bewaard worden ten opzichte van elkaar. Dit aangezien
alleen dan voldoende bescherming wordt gegeven bij het zich
begeven naar een andere locatie of medevlieger.
3. Zelf vinden we dat wanneer er discussies zijn we misschien toch
snel geneigd zijn te dicht bij elkaar te komen. Daarom wordt het dragen
van een mondkapje ten zeerste aangeraden met de gedachte dat jijzelf
dan tenminste niet degene bent die eventueel iemand besmet.
Dus toch gewoon doen zodat we allemaal een veilig gevoel hebben
op onze bijeenkomsten.
4. We zullen de tafels opstellen voor de mensen die hun vliegcomputer
meenemen. De tussenruimte zal dan voldoende zijn zodat we aan de
1,5 meter eis voldoen.
5. Denk bij dit laatste ook aan de verantwoordelijkheden die wij dragen
als organiserende partij. En het zou bij het niet nakomen van de regels
de consequentie kunnen hebben dat we geen gebruik meer kunnen
maken van het buurthuis. Een bezoek van een controlerende instantie
is natuurlijk te verwachten.
6. En mocht je op de dag van de bijeenkomst verkouden zijn, hoesten
of misschien koorts hebben kom dan niet naar Voorschoten.
28 september 2021
Nieuwe spelregels voor het Buurthuis
Goed nieuws.
De regering heeft de laatste beperkingen voor bijeenkomsten per 25
september verder naar beneden bijgesteld en daarom het volgende.
De 1,5 meter regel is van de baan en we zijn dus vrij om op normale
wijze een discussie te voeren en ondervinden ook geen beperkingen
meer bij het inrichten van de tafels. En er bestaat natuurlijk al enige
tijd geen eis meer tot het dragen van een mondkapje.
Een controle op een geldig Corona vaccinatie bewijs, in de vorm van de
controle via de CoronaCheck app welke in de horeca en uitgaansgelegen-
heden verplicht is, geld voor ons gelukkig niet.
Wel vinden wij dat het zeer wenselijk is dat bezoekers van onze bijeen-
komsten hun bezoek moeten heroverwegen indien zij om een of andere
privé reden besloten mochten hebben zich niet te laten vaccineren.
Denk hierbij vooral aan het feit dat het nog steeds mogelijk is dat
gevaccineerde besmet kunnen worden, ziek kunnen worden en ook
dan weer de ziekte opnieuw verder kunnen verspreiden.
En als laatste willen wij u toch aanraden om niet naar Voorschoten te
komen indien je op de dag van de bijeenkomst verkouden bent, hoest
of misschien koorts hebt.
9 september 2021
VFR Southeast Asia Tour 2021
Onze tour door Canada en het noorden van de Verenigde Staten komt in
de komende weken tot een einde in het koude hoge noorden van Alaska.
De nieuwe VFR tour brengt ons naar zuidoost Azië en begint op het zonnige
maar vooral mooie eiland Bali in Indonesië. We vliegen zo over de eilanden
westwaarts en steken uiteindelijk dan over naar het vaste land om dan
via het bezoek aan verschillende landen in de regio uiteindelijk volgend jaar
mei te eindigen in Maleisië. Heb je zin om mee te vliegen met onze
woensdagmiddag vluchten en wil je meer weten contact ons dan even op
ons e-mailadres: fsfan.voorschoten@gmail.com .
Voor meer details ga je naar deze pagina " Asia Tour 2021 "
4 september 2021
In Memoriam
Tot onze spijt moeten wij jullie melden dat Jacques van der Meer begin
van deze maand overleden is. Na al wat langere tijd ziek te zijn geweest
is hij, toch voor ons nog onverwacht aan zijn laatste vlucht naar een
voor ons onbekende bestemming begonnen. Dit alles echter buiten ons
zichtveld. Met Jacques verliezen wij een gewaardeerd vlieger die ons, in
een moeilijke periode voor FsFan Voorschoten, steeds weer heeft
gemotiveerd om toch verder te gaan met het organiseren van onze
maandelijkse bijeenkomsten. Verder vloog hij ook altijd mee met onze
VFR woensdagmiddag vluchten en had altijd wel suggesties voor onze
woensdagmiddag vluchten. Al met al een zeer gewaardeerd medevlieger
die we dan ook zullen missen. We wensen de familie sterkte voor de
komende zware tijden.
31 mei 2021
13 juni eindelijk weer vliegen
Goed nieuws.
Het Buurthuis is open en we kunnen dus 13 juni een bijeenkomst
organiseren.
Maar vooruitlopend daarop het volgende.
Als organiserende partij willen we wel een paar dingen duidelijk stellen:
1. We zullen tafels opstellen voor de mensen die hun vliegcomputer
meenemen. De tussenruimte zal dan voldoende zijn zodat we aan de
1,5 meter eis voldoen.
2. Het Buurthuis stelt eisen in relatie tot het gebruik van mondkapjes.
Dit aangezien alleen dan voldoende bescherming wordt gegeven bij
het zich begeven naar een andere locatie of medevlieger.
3. Zelf vinden we dat wanneer er discussies zijn we misschien toch
snel geneigd zijn te dicht bij elkaar te komen. Daarom wordt het dragen
van een mondkapje ten zeerste aangeraden met de gedachte dat jijzelf
dan tenminste niet degene bent die eventueel iemand besmet.
Dus toch gewoon doen zodat we allemaal een veilig gevoel hebben
op onze bijeenkomsten.
4. Denk bij dit laatste ook aan de verantwoordelijkheden die wij dragen
als organiserende partij. En het zou bij het niet nakomen van de regels
de consequentie kunnen hebben dat we geen gebruik meer kunnen
maken van het buurthuis. Een bezoek van een controlerende instantie
is natuurlijk te verwachten.
5. En mocht je op de dag van de bijeenkomst verkouden zijn, hoesten
of misschien koorts hebben kom dan niet naar Voorschoten.
Graag horen wij van jullie of jullie komen op de 13de juni. Want mocht
de belangstelling te gering zijn dan kunnen we het geheel beter uitstellen
tot een latere datum.
Laat het ons graag per ommegaande weten of je komt.
Email ons op fsfan.voorschoten@gmail.com
Over het doorgaan houden wij jullie via deze website op de hoogte.
29 januari 2021
VFR Canada, Washington State en Alaska tour
Op 3 februari starten we een geheel nieuwe VFR tour. Ditmaal door Canada,
Washington State en Alaska. Het einde van de tour bevindt zich helemaal in
het meest noordelijke puntje van Alaska. Maar dat is nog een lange weg om
te gaan. Moeten het natuurlijk wel een beetje zomers houden als we naar het
noorden vliegen anders hebben toch echt te kort daglicht om een route te
vliegen. Kijk hier eens Canada Tour 2021 en bij deze een uitnodiging om
via IVAO en voor voice Teamspeak online met ons mee te vliegen. De routes
zijn met alle flightsimulator programma's goed te vliegen
14 december 2020
20 december afgelast
Helaas moeten we vanwege de laatste mededelingen vanuit Den Haag
onze bijeenkomst van 20 december afgelasten. Het is niet anders en over
de bijeenkomst van 17 januari zullen wij jullie nog separaat bericht sturen
zo gauw als dat we weten wat de vooruitzichten zijn. We wensen jullie
fijne Kerstdagen en een heel goed en vooral gezond Nieuwjaar.
29 november 2020
20 december weer vliegen in Voorschoten
Het Buurthuis is weer open en we kunnen onze laatste bijeenkomst
van dit jaar hebben. De voorwaarden waaronder dit gebeuren kan zijn
vrijwel dezelfde als eerder genoemd in het nieuwsitem op 31 juli dit jaar.
Als aanvulling hierop is het echter vanaf 1 december verplicht een
mondkapje te dragen bij het binnekomen of verlaten van het pand en
verder is het ook verplicht het te dragen wanneer we ons binnen
verplaatsen naar een ander plaats. Alleen wanneer we zitten hoeft het
mondkapje niet gedragen te worden.
Verder is de bar gesloten en moeten we zelf wat te drinken meenemen
zolang dat maar geen alcoholische dranken zijn. Dus een thermoskan
met koffie of thee is een aanrader. Let op dit alles is dus in aanvulling
op de eerder genoemde voorwaarden als bericht op 31 juli.
We zien jullie graag in Voorschoten om onze laatste ervaringen met
Prepar3D V5, MSFS 2020 en X-Plane 11 uit te wisselen.
Microsoft Flightsimulator 2020
Afgelopen tijd heb ik wat ervaring opgedaan met de nieuwe
flightsimulator van Microsoft. Als basis ziet het er natuurlijk heel mooi
uit met prachtige sceneries waar je ook vliegt in deze wereld. De wat
uitgebreidere versie van dit pakket heeft ook een groter aantal vliegvelden
welke in detail zijn uitgewerkt. Ander vliegvelden zijn vrij "basic"
uitgevoerd met misschien wel wat gebouwen maar dan zonder verdere
details. Het aantal vliegvelden in het basispakket is nu nog gelimiteerd
en je zal in Nederland toch een aantal vliegvelden missen. Het geheel
draait in basis redelijk op een toch niet al te krachtige computer.
Er worden op dit moment door een groot aantal scenery bouwers toch
wel heel mooie freeware vliegvelden gemaakt maar dit heeft wel
consequenties voor het opstarten van het flightsimulator programma.
Hiermee moet je dus met wat meer aandacht omgaan. Er is echter een
fantastisch freeware programma geschreven waarmee je een selectie
van sceneries en vliegvelden kan maken zonder dat de originele files
actief verplaats hoeven te worden. Het programma heet
"MSFS Addons Linker" en je kan het vinden op de website van
Flightsim.to met webadres " https://flightsim.to/ ". Hier staan ook
een groot aantal freeware vliegvelden en sceneries op zoals bijvoorbeeld
de Pier van Scheveningen en vliegvelden als Hilversum of Eindhoven.
Het is echter wel zo dat MSFS 2020 nog duidelijk in ontwikkeling is
en sceneries die je nu download misschien bij een volgende update
van MSFS niet meer correct weergegeven worden. Verder is het
voor mensen met de koopversie wel belangrijk dat je in de gaten
houd dat de X-Box sofware "up to date" blijft aangezien je anders
geen updates meer ziet en het Flightsimulator programma
eenvoudigweg "crashed". Dus voldoende om steeds weer verrast te
worden en weer te moeten puzzelen om een en ander weer op gang
te krijgen. Voor sommige is dit een uitdaging maar voor anderen
geeft het alleen maar ergernis. Dus een goed gesprek bij ons op een
bijeenkomst kan je al een stuk verder brengen.
4 augustus 2020
FsWeekend Lelystad 2020
Slecht nieuws.
Helaas heeft de organisatie van het FsWeekend, in overleg met
het Aviodrome, moeten besluiten het weekend in november dit jaar
niet door te laten gaan. Dit vooral in verband met de grote onzekerheid
m.b.t. de ontwikkelingen rond het herstel naar een meer stabiele
leefsituatie voortkomende uit de nog steeds aanwezige virus dreiging.
31 juli 2020
16 augustus weer vliegen
Goed nieuws.
Het Buurthuis is open en we kunnen dus 16 augustus een bijeenkomst
organiseren.
Maar vooruitlopend daarop het volgende.
Als organiserende partij willen we wel een paar dingen duidelijk stellen:
1. We zullen tafels opstellen voor de mensen die hun vliegcomputer
meenemen. De tussenruimte zal dan voldoende zijn zodat we aan de
1,5 meter eis voldoen.
2. Het Buurthuis stelt geen eisen in relatie tot het gebruik van mondkapjes.
Dit omdat de 1,5 meter regel voldoende bescherming zou moeten geven.
3. Maar zelf vinden we dat wanneer er discussies zijn we misschien toch
snel geneigd zijn te dicht bij elkaar te komen. Daarom wordt het dragen
van een mondkapje ten zeerste aangeraden met de gedachte dat jijzelf
dan tenminste niet degene bent die eventueel iemand besmet.
Het dragen ervan is echter niet verplicht. Maar toch misschien doen
zodat we allemaal een veilig gevoel hebben op onze bijeenkomsten.
4. Denk bij dit laatste ook aan de verantwoordelijkheden die wij dragen
als organiserende partij. En het zou bij het niet nakomen van de regels
de consequentie kunnen hebben dat we geen gebruik meer kunnen
maken van het buurthuis. Een bezoek van een controlerende instantie
is natuurlijk te verwachten.
5. En mocht je op de dag van de bijeenkomst verkouden zijn, hoesten
of misschien koorts hebben kom dan niet naar Voorschoten.
Graag horen wij van jullie of jullie komen op de 16de augustus. Want mocht
de belangstelling te gering zijn dan kunnen we het geheel beter uitstellen
tot een latere datum.
Laat het ons graag per ommegaande weten of je komt.
Email ons op fsfan.voorschoten@gmail.com
Over het doorgaan houden wij jullie via deze website op de hoogte.
10 april 2020
Flightsimulator updates
Goed nieuws van van alle Flightsimulator ontwikkelaars. Ze brengen
ons updates en berichten over de verdere voortgang van de nieuwe
systemen. Allereerst:
Prepar3D komt met een V5 versie op 14 april welke veel zaken
vernieuwd zoals de architectuur van de lucht en zee en het wordt
mogelijk ook vliegvelden van hun werkelijke baan structuur te voorzien.
De zogenaamde sloped runways. En verder hebben ze de vliegveld
database aanzienlijk uitgebreid. Vraagteken blijft tot nu toe of al onze
add-on vliegtuigen en sceneries wel bruikbaar blijven. Verschillende
leveranciers praten al over kosteloze of betaalde updates. Dus het wordt
een aantal dagen uitgebreid testen. Maar daar hebben we waarschijnlijk
allemaal nu wat meer tijd voor. En maak een backup van de oude situatie.
X-Plane 11 komt met een grote update 11.50 waarbij vooral het interne
motortje om het grafische geweld te verbeteren vernieuwd is. Dus betere
prestaties bij complexere sceneries of vliegtuigen. Nu is al de Beta versie
in omloop en we zullen snel de definitieve versie wel zien.
Of eenieder gebruik kan maken van deze verbetering hangt sterk af van
je grafische kaart. Maar voor oude kaarten blijft het geheel ook werken
doordat we eenvoudigweg een vinkje kunnen aanklikken zodat alles bij
het oude blijft.
Microsoft FS 2020 laat ons bijna iedere week de meest fantastische plaatje
of YouTube filmpjes zien waarbij het echt smullen is en het water langs de
lippen loopt. Als laatste prachtige beelden van wat er te verwachten is van
het gezamenlijk vliegen waarbij je ook op grotere afstand nog steeds het
meevliegende vliegtuig of vliegtuigen goed kan zien. Werkelijk fantastisch.
Maar de vraag blijft voorlopig staan wat dit ons gaat kosten. Laten we hopen
dat Microsoft over niet al te lange tijd ons daarover nu eens gaat informeren
zodat we ons standpunt kunnen gaan bepalen wat we doen met ons huidige
installatie en onze regelmatig terugkerende uitgaves voor sceneries en
vliegtuigen.
Al met al genoeg om over te brainstormen nu we toch wat regelmatiger
achter onze PC zitten en genieten van onze virtuele flightsimulator wereld.
13 maart 2020
Vliegdag 15 maart uitgesteld
Helaas moeten we de vliegdag van 15 maart aan ons voorbij laten
gaan aangezien het Buurthuis besloten heeft tot ten minste eind
maart de deuren gesloten te houden in verband met de huidige
status van het in Nederland rondwarende Virus.
Helaas het is niet anders en we houden jullie op de hoogte.
25 februari 2020
VFR Americas Tour 2020
Onze tour over de Filipijnen en Borneo eindigt in de komende weken
met een landing op een klein eiland in het zuiden van de Filipijnen.
Onze nieuwe VFR tour brengt ons naar Midden en Zuid America en
start op 18 maart op het vliegveld Miguel Hidalgo Y Costilla Intl
Ocotlan bij de Mexicaanse stad Guadalajara. Beter bekend met de
ICAO code MMGL. We vliegen dan in een zeer groot aantal etappes
helemaal naar het uiterste puntje van Zuid America. En onderweg
zullen we verschillende uitdagingen tegenkomen. Waarbij vooral het
opstijgen en landen op hoger gelegen velden de nodige kopzorgen zal
geven mochten we een machine vliegen met te weinig motorvermogen.
Dus jullie zijn gewaarschuwd. Maar gelukkig voorzien onze
Flightsimulator programma's ons met genoeg mogelijkheden om de
juiste machine bij de te verwachten route te kiezen.
De link naar de pagina op deze website is " Americas Tour 2020 "
Op deze pagina kan je de volledige route als document downloaden.
9 december 2019
IFR Europa Tour 27 2020
Voor de IFR vliegers die deelnemen aan de vluchten die steeds op
donderdag plaatsvinden heeft Arnoud Meyer weer een aantal verschillende
routes binnen Europa op papier gezet. De eerste vlucht hiervan vangt aan
op 2 januari 2020 rond 19:00 Nederlandse tijd met een vlucht van
Amsterdam naar Wenen. Wil je hieraan deelnemen klik dan even op de
volgende link "FsFan Tour 27"
2 december 2019
In Memoriam
Tot onze spijt moeten wij jullie melden dat Koos van Venrooij afgelopen
maand is overleden. Na een kort ziekbed is hij op 28 november, toch nog
zeer onverwacht, aan zijn laatste vlucht naar een voor ons onbekende
bestemming begonnen. Dit alles echter buiten ons zichtveld. Met Koos
verliezen wij een zeer gewaardeerd vlieger die altijd klaar stond voor ons
medevliegers. Verder steeds weer nieuwe VFR routes bedacht voor onze
woensdagmiddag vluchten en ons altijd hielp met het maandelijks opzetten
van ons bemanningscentrum in het buurthuis. Regelmatig vergezeld van
zijn vrouw Mies die ons dan weer als stewardess voorzag van ons natje en
droogje. Al met al een zeer gewaardeerd medevlieger die we dan ook zeer
zullen missen. We wensen de familie sterkte voor de komende zware tijden.
10 november 2019
NL2000 versie 5.02
Het team van NL2000 heeft afgelopen week een update uitgegeven van de
vliegvelden. Een aantal heeft een update gekregen en wat verder belangrijk is
dat het geheel nu beter geoptimaliseerd is voor gebruik bij het Lockheed
Prepar3D V4 software pakket. Een enkel vliegveld moet nog verder aangepast
worden en zal in de komende maanden vrij gegeven worden. Eigen ervaring
hier heb ik bij EHTE Teuge, EHVB Valkenburg en EHWO Woensdrecht waar vreemde
effecten optreden bij het inladen. Wel is het belangrijk de aanbevolen video settings
die in de handleiding staan te volgen. Verder heb ik al wel gemerkt dat het
"stotteren" aanmerkelijk verminderd is en het geheel dus veel soepeler loopt.
Dit alles natuurlijk te combineren met de eerdere release van de uitgebreide update
van alle provincies
Bezoeken en parkeren bij de Boschbloem
Het is op dit moment wat problematischer om te parkeren bij de Boschbloem. Dit
doordat de aangrenzende kerk weer volledig in gebruik is genomen door een andere
geloofsgemeenschap. Er wordt een beperkt aantal plaatsen gereserveerd voor ons en
die zullen, denk ik, het best gebruik kunnen worden door hen die met hun computer
apparatuur op bezoek komen en dan niet al te ver hoeven te schouwen met de spullen.
Er staat een verkeersregelaar bij het buurthuis en wanneer je zegt dat je voor FsFan
komt dan zal hij de afsluiting voor je open maken. Maar nogmaals laten we deze
plaatsen vooral gebruiken voor hen die met hun apparatuur komen.
16 juli 2019
Laminar Research X-Plane 11
X-Plane zit niet stil en zal in deze of komende maand een zeer uitgebreide update
uitgeven. De Beta versie is al uitgegeven en sommigen van ons vliegen er al mee.
Als we kijken naar websites als Flightsim.com dan valt het wel op dat er steeds
meer hoge kwaliteit freeware vliegvelden en sceneries op geplaatst worden. En dat
de grote spelers zoals o.a. ORBX payware pakketten van hoge kwaliteit op de markt
brengen. Groot voordeel van X-Plane t.o.v. alle anderen is en blijft het zeer soepel
lopen van de software. Alleen kan een update van een video driver van G-Force je
soms parten spelen en resulteren in een lagere framerate. Dus ook hier is het als
gewoonlijk voorzichtig handelen. Daarnaast is het omgaan met freeware scenery
software soms toch wel een uitdaging die mij terug doet denken aan de begin dagen
van Flightsimulator
Microsoft Flightsimulator 2020
Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat Microsoft, als grondlegger van het eerste
flightsimulator pakket, nu na jaren toch weer besloten heeft om een volledig "up
to date" software pakket te gaan ontwikkelen. Men denkt aan een release in 2020.
De "trailer" die ze op een Flightsim beurs in de USA hebben laten zien is werkelijk
fantastisch en is zo mooi dat bijna iedereen likkebaardend rondloopt en niet kan
wachten op de eerste test uitgaves.
Een aantal zaken zijn echter nog wel erg onduidelijk en we moeten ons dus echt
afvragen op welke basis deze nieuwe Flightsimulator aan ons aangeboden gaat
worden. Er wordt ook gesproken over een X-Box applicatie wat erop lijkt te duiden
dat het een "online" applicatie gaat worden. En hoe zit het dan met de software op
onze computer. Kunnen we nog zonder met het internet verbonden te zijn wel
vliegen. Of wordt het misschien een "pay to play" situatie.
Allemaal vragen en veronderstellingen waar geen duidelijkheid over is en we
moeten dus ons geduld bewaren en maar zien wat er op ons afkomt. En met wat
slechtere ervaringen uit het verleden blijft de spreuk "Zien is geloven" voorlopig
van kracht.
12 maart 2019
Bijzondere dagen in de luchtvaart.
Er zijn zo van die dagen dat er in de luchtvaart veel mooie en toch ook wel
nare dingen gebeuren. Allereerst natuurlijk de crash van de Ethiopische
Boeing 737 Max welke slechts een paar maanden oud was en die door, tot nu
toe onbekende oorzaak, op klaarlichte dag is neergestort. Alle passagiers en
bemanningsleden zijn hierbij om het leven gekomen. Het vertrouwen in deze
nieuwe versie van de Boeing 737 heeft er bij een aantal operators toe
geleid dat er nu een groot aantal hiervan de machine aan de grond houd.
Ook verbieden nu sommige landen het opereren van de Boeing 737 Max in
hun land. Waarschijnlijk ook omdat de recente crash van de, ook nieuwe,
Boeing 737 Max bij Lion Air in Indonesië bij het publiek nog vers in het
geheugen zit en er daar toch ook bleek dat het vliegen van deze machine
bij de bemanning verwarring kan veroorzaken in relatie tot hun ervaring
met ouder typen 737.
Laten we vooral hopen dat er snel duidelijkheid komt om vooral te voorkomen
dat er tot een ingrijpen in het luchtwaardigheids bewijs van de Boeing 737 Max
moet worden over gegaan.
En dan natuurlijk ook nog op 23 februari de Boeing 767 van Atlas Air Cargo welke
vloog in opdracht van Amazon en "out of control " gecrashed is bij Houston in de
USA. Hierbij zijn de drie bemanningsleden om het leven gekomen en de oorzaak
nog onbekend.
De mooie gebeurtenissen zijn natuurlijk de eerst vlucht van de Boeing 747 welke
op 9 februari 1969 plaats vond. En de eerste vlucht van de Concorde die werd
uitgevoerd op 2 maart 1969. En dan te bedenken dat 50 jaar later de Boeing 747
nu nog steeds in productie is al is het dan in nog kleine aantallen. En Boeing
indertijd, als private onderneming bijna failliet is gegaan op dit project.
Uiteindelijk is het, met vele varianten, een fantastische "cashcow" geworden
met een productieaantal wat boven de 1500 ligt. En dat voor een wideboddy.
En dan natuurlijk de Concorde. Gezamenlijk ontwikkeld door Sud Aviation en
BAC als prestige project van de Britse en France regering. Er zijn er in totaal
16 gebouwd en maar 14 operationeel geworden bij British Airways en
Air France. In 2003 is de laatste vlucht uitgevoerd en staan er een aantal in het
museum. Technologisch een fantastisch vliegtuig maar commercieel een drama
wat maar weer eens aangetoond heeft dat je met overheidssteun niet altijd de
juiste commerciële paden kan bewandelen. Maar toch was het een goede
oefening voor de later opgerichte Airbus organisatie welke toch zeer sterk in de
schoenen staat tegenover Boeing met een aantal heftig concurrerende
producten. En natuurlijk is het stoppen van de A380 productie een aderlating
voor Airbus maar beter nu stoppen dan verder door rommelen met een product
wat niet meer economisch te plaatsen is met de hogere brandstofprijzen en de
ontwikkeling van steeds zuiniger en krachtiger motoren voor met 2 motoren
uitgeruste zeer grote vliegtuigen zoals de Airbus A350-1000 en Boeing 777-9.
Al met al de afgelopen maanden waren enerverende maanden en laten we
hopen dat de uitkomsten van de onderzoeken naar oorzaken van de laatste
twee vliegrampen snel tot een resultaat komen zodat ons vertrouwen in het
veilig vliegen weer hersteld wordt.
11 februari 2019
Zwarte statische vliegtuigen in Prepar3D V4
Ik was aan het taxiën op het vliegveld van Boeing bij Seattle ( KBFI ) en
ontdekte dat er in een hoek van het veld, vlakbij parking G34, een helemaal
zwarte Boeing 747 stond. Vreemd want waar is de beschildering gebleven.
Heb het een tijdje zo gelaten maar kon het toch niet laten om verder te
gaan zoeken. Door steeds een aantal sceneries uit te schakelen kwam ik
er achter dat het te maken heeft met de sceneries van ORBX. Op het ORBX
forum gezocht en gemeld en uiteindelijk, met wat hulp van een van de
Administrators, de oorzaak gevonden in Prepar3D V4. Het is namelijk zo
dat in ORBX sceneries ook statische vliegtuigen uit het Prepar3D V4 basis
pakket opgeroepen kunnen worden. De ORBX sceneries vertrouwen
daarbij op een pakket dat origineel vanuit FSX komt. Nu is het echter zo
dat het pakket in Prepar3D V4 aanzienlijk kleiner is als het origineel van
FSX en een groot aantal vliegtuigen daar niet meer in zit. Het zou kunnen
zijn dat deze missende vliegtuigen niet geheel compatibel zijn met
Prepar3D V4 maar ik heb dat nog niet geconstateerd.
Dus de oplossing voor dit fenomeen is vrij eenvoudig. Kopieer de file vanuit
FSX naar Prepar3D V4 en zie daar er zijn weer geschilderde statische
vliegtuigen te zien en op sommige vliegvelden verschijnen er zelfs meer
statische vliegtuigen dan we eerst zagen. Kijk maar eens rond op Kemble
EGBP in de Engeland scenery van ORBX.
Het gaat om de file "vehicles_aircraft.bgl “ welke in de Prepar3D V4 folder
“ Scenery \ Global \ Scenery “ staat. En bij FSX in precies dezelfde folder met
dezelfde naam.
Succes
12 september 2018
Gecontroleerd remmen of slippen
Na een perfecte landing trappen we natuurlijk op de remmen of laten het
bij grotere vliegtuigen over aan het "autobrake" systeem. En zoals bij ieder
vliegtuig vertrouwen we daarbij op het "antiskid "systeem om te voorkomen
dat onze wielen gaan slippen en we het onnodige rubber op de baan achter-
laten. Maar nu zien we bij Prepar3D dat we iedere keer als we op de remmen
trappen dat er ernstige verschijnselen zijn van onnodig slippen. Dit blijkt, na
enig zoeken, veroorzaakt te worden door een "effect" file in Prepar3D. Dus
de oplossing is eenvoudig en door deze file simpelweg te deactiveren ziet
onze landing er weer perfect uit. Je kan hem vinden in de Prepar3D / Effects
map onder de naam "fx_skidmark.fx". Verander de laatste twee letters .fx
naar .off zodat de complete file nu fx_skidmark.off heet en zie daar het effect
is weg. En dus geen commentaar meer van de onderhoudsafdeling dat we te
weinig landingen maken met een set banden. Veel plezier en safe landings.
15 augustus 2018
VFR vliegen bij FsFan Voorschoten
Kom eens meevliegen op woensdagmiddag. Het is vooral leuk , gezellig en
laagdrempelig.
Iedere woensdagmiddag, met als starttijd 13:00 uur vliegen wij een route
langs een aantal vliegvelden die misschien alleen bereikbaar zijn met kleinere
vliegtuigen maar ook naar grotere luchthavens. Iedere week worden
er een aantal vliegvelden aangedaan. Dat kan dan zijn door er echt te landen
en een korte pauze te hebben of we maken er een zogenaamde touch & go.
De totale tijdsduur van deze wekelijkse vluchten is altijd rond de 2 uur en er
zit altijd een rustpauze in om wat te drinken of de hoognodige, via de cao
bevochten, plaspauze te gebruiken. Het routeplan staat op deze website
onder het volgende tabblad VFR & IFR Flights/VFR/.......
24 juli 2018
ORBX Noord Duitsland en NL2000 Vliegveld Twente
Wanneer je bovenstaande sceneries beiden actief hebt zal je wellicht ontdekt
hebben dat je op Vliegveld Twente alle bomen kwijt bent en de scenery van
NL2000 vervangen is. Eerst dacht ik dat het misschien lag aan een update van
ORBX of Prepar3D maar na enig zoeken blijkt ORBX Noord Duitsland twee
scenery bgl files in zich heeft die de het vliegveld Twente definiëren. De
oplossing is redelijk eenvoudig. Doe het als volgt en je hebt de NL2000 scenery
weer helemaal terug.
Ga in Prepar3D of FSX naar de World Scenery library en plaats de NL2000
EHTW en Fotoscenery Overijsel scenery area's boven de ORBX scenery area's
en safe.
Ga dan met Verkenner naar de ORBX map in je FlightSimulator software map.
Binnen de ORBX map ga je naar de map ORBX/FTX_EU/FTX_EU_GEN_05_
Scenery/Scenery en hernoem de volgende files ADE_FTX_GEN_EHTW.bgl en
ADE_FTX_GEN_EHTW._CVX.bgl door er eenvoudigweg een X achter .bgl te
zetten. Dat voorkomt dat je flightsim hem leest bij het opstarten. Let wel op
dat op het moment dat je FTX Central 3 weer eens activeert dat deze alle
ORBX files weer bovenin de scenery.cfg file zet. En dus deze wijziging, voor
waar het de volgorde van de scenery files betreft, ongedaan gemaakt wordt.
Start je Flight Simulator en geniet van de details die NL2000 ons bied.
10 april 2018
Preapar3D V4 “Loading” en “Saving” problemen.
Sommige van ons hebben last van het plotseling optreden van een irritant verschijnsel. Ineens
kan je niet meer een opgeslagen vlucht inladen of een vlucht die we willen bewaren opslaan.
Dit uit zich door, wanneer we “Load” of “Save” selecteren Prepar3D V4 reageert door te vragen
of we Prepar3D willen Afsluiten of Niet. Wat we ook doen het programma sluit eenvoudigweg af.
Ik ben al een tijdje op zoek geweest naar de oplossing en heb nu dan eindelijk gevonden waar
de pijn zich bevindt. Gelukkig had het Prepar3D Forum een oplossing.
Wanneer we zelf vliegtuigen toevoegen aan de “Airplanes” map, of het nu AI traffic vliegtuigen
zijn of vliegbare machines, dan kan het gebeuren dat er in de “aircraft.cfg” file die bij het
vliegtuig in de map zit een fout is geslopen.
Indien er namelijk in deze “aircraft.cfg” file voor de verschillende beschilderingen , die opgeroepen
worden in de [fltsim.0], [fltsim.1] en verder, in de “title= ….” of de “atc_id=…” zich dezelfde tekst,
of een dubbele tekst bevindt dan reageert Prepar3D hierop met een falen zoals omschreven. Dit
verschijnsel komt nog al eens voor als we vliegtuigen van internet ophalen en, zonder de
“aircraft.cfg” file hierop te contoleren invoeren in Prepar3D of ze misschien gekopieerd hebben
uit FSX naar Prepar3D.
De oplossing neemt wat tijd en geduld maar zo heb ik het gedaan.
1. Herbenoem de Airplanes map naar Airplanes xxxx
2. Herbenoem tijdelijk de map met AI vliegtuigen, indien aanwezig, door xxxx eraan toe te voegen.
Dit om eventueel invloeden van hieruit tijdelijk uit te schakelen.
3. Maak een nieuwe map Airplanes aan.
4. Kopieer, uit de Airplanes xxxx map, daarin alleen het vliegtuig dat in jouw opstartvlucht
gebruikt wordt. Dit kan zijn een vliegtuig dat in de zelf aangemaakte opstartvlucht gebruikt
wordt of de Prepar3D Default “Iris Raptor Driver"
5. Start nu Prepar3D en controleer of het verschijnsel zich nog voordoet. Indien dit nog het
geval is controleer dan de “aircraft.cfg” file van het opstart vliegtuig op de bovengenoemde
fouten. Staan er in de “title= ….” of de “atc_id=…” misschien dezelfde teksten, of een dubbele
tekst in de [fltsim.0], [fltsim.1] en verder.
6. Indien aangepast start dan Prepar3d opnieuw en controleer als in stap 5. Indien nu goed ga
verder naar stap 7.
7. Verplaats nu, terwijl Prapar3D nog steeds actief is, vliegtuig na vliegtuig van de hernoemde
map “Airplanes xxxx” naar de “Airplanes” map.
8. Controleer iedere keer of het verschijnsel zich weer voordoet. Dit door, na invoeren van het
vliegtuig, steeds te testen door de selectie “Load” of “Save” te selecteren. Treed het verschijnsel
weer op dan moet het in de laatste ingebrachte machine “aircraft.cfg” zitten. Controleer en
corrigeer “title= ….” of de “atc_id=…” als boven aangegeven in ieder [fltsim.0], [fltsim.1]
paragraaf en herstart Prepar3D.
9. Als dit, met alle vliegtuigen overgeplaatst, nu goed werkt herbenoem de map met AI vliegtuigen
en controleer de werking van Prepar3D. Mocht dit niet zo zijn volg dan dezelfde procedure van
stap 1 t/m 8 maar dan voor de map met AI vliegtuigen.
Het is even een geduld werkje maar bij mij heeft het wel gewerkt.
12 maart 2017
Twin Otter Extended in FsFan kleuren
Onze Twin Otter met het FsFan kleurenschema heeft een update ondergaan. We hebben een wat
nieuwere machine weten te huren die veel moderner en uitgebreider is uitgerust met allerlei toeters
en bellen. Basis voor de machine is de zeer gedetailleerde Aerosoft Twin Otter Extended die al enige
jaren op de markt is. Vliegen is een waar genoegen voor de liefhebber van checklists en procedures.
Er is veel mogelijk en waar het vliegeigenschappen betreft vraagt deze machine wel wat meer
aandacht dan onze vorige machine. Zo is het power management veel gevoeliger voor inputs van de
gashandles. Er zijn twee versies beschikbaar voor hen die belangstelling hebben. Een versie met het
standaard landingsgestel en wielen en een versie die als amfibie is uitgevoerd met drijvers en wielen.
Wil je een kopie van de textures hebben neem dan even contact op met Emile Lancee op een van
onze bijeenkomsten in Voorschoten. Voorwaarde is wel dat je de payware uitvoering van de machine
al op je computer hebt staan. Deze machine is te gebruiken met FSX en Prepar3D. Bij Fsx misschien
ten overvloede noch even een opmerking deze machine niet te laden als DEFAULT aangezien je dan
wel de nodige problemen kan verwachten.
September 2016
Joe Sutter
De vader van de Boeing 747 is eind augustus op 95 jarige leeftijd overleden. Joe Sutter was, als je het over luchtvaart
hebt, echt een man met visie die tot aan zijn dood altijd betrokken is gebleven bij de verdere ontwikkeling van de
Boeing 747. In de zestiger jaren is begonnen met de ontwikkeling van de 747 en de eerste vlucht vond plaats in 1969.
De eerste commerciële vluchten vonden plaats in 1970. Toch eigenlijk onvoorstelbaar dat deze machine al meer dan
40 jaar als de "Queen of the Sky" door onze luchtruim vliegt. En dan te bedenken dat de ontwikkeling van de
machine Boeing bijna op de rand van de financiële afgrond heeft gebracht. Ze dachten er zo ongeveer 400 te bouwen
maar dat is even anders geworden. Het zijn er nu ruim 1500 en de productie loopt nog steeds, al is het dan met een
laag tempo. Joe Sutter is niet meer "may he rest in peace"
Februari 2016.
FsFan Voorschoten de nieuwe website gelanceerd.