De laatste nieuwtjes

 

Op de hieronder genoemde pagina’s kunnen jullie de laatste nieuwtjes vinden die wij als FsFan Voorschoten belangrijk genoeg vinden om jullie te melden. Mochten jullie zelf nog suggesties hebben voor een nieuws item laat het ons dan even weten via ons email adres fsfan.voorschoten@gmail.com

 

Klik eenvoudigweg op de dik geschreven link en je wordt automatisch naar de volledige tekst gebracht.

 

4 augustus 2020

 

       FsWeekend Lelystad 2020

 

       Slecht nieuws.

 

       Helaas heeft de organisatie van het FsWeekend, in overleg met

       het Aviodrome, moeten besluiten het weekend in november dit jaar

       niet door te laten gaan. Dit vooral in verband met de grote onzekerheid

       m.b.t. de ontwikkelingen rond het herstel naar een meer stabiele

       leefsituatie voortkomende uit de nog steeds aanwezige virus dreiging.  

 

 

 

31 juli 2020

 

       16 augustus weer vliegen

 

       Goed nieuws.

 

       Het Buurthuis is open en we kunnen dus 16 augustus een bijeenkomst

       organiseren. 

 

       Maar vooruitlopend daarop het volgende.

 

       Als organiserende partij willen we wel een paar dingen duidelijk stellen:

 

       1. We zullen tafels opstellen voor de mensen die hun vliegcomputer

           meenemen. De tussenruimte zal dan voldoende zijn zodat we aan de

           1,5 meter eis voldoen.

 

       2. Het Buurthuis stelt geen eisen in relatie tot het gebruik van mondkapjes.

           Dit omdat de 1,5 meter regel voldoende bescherming zou moeten geven.

 

       3. Maar zelf vinden we dat wanneer er discussies zijn we misschien toch

          snel geneigd zijn te dicht bij elkaar te komen. Daarom wordt het dragen

          van een mondkapje ten zeerste aangeraden met de gedachte dat jijzelf

          dan tenminste niet degene bent die eventueel iemand besmet.

          Het dragen ervan is echter niet verplicht. Maar toch misschien doen

          zodat we allemaal een veilig gevoel hebben op onze bijeenkomsten.

 

      4. Denk bij dit laatste ook aan de verantwoordelijkheden die wij dragen

          als organiserende partij. En het zou bij het niet nakomen van de regels

          de consequentie kunnen hebben dat we geen gebruik meer kunnen

          maken van het buurthuis. Een bezoek van een controlerende instantie

          is natuurlijk te verwachten.

 

      5. En mocht je op de dag van de bijeenkomst verkouden zijn, hoesten

          of misschien koorts hebben kom dan niet naar Voorschoten.

  

       Graag horen wij van jullie of jullie komen op de 16de augustus. Want mocht

       de belangstelling te gering zijn dan kunnen we het geheel beter uitstellen

       tot een latere datum.

 

        Laat het ons graag per ommegaande weten of je komt.

        Email ons op fsfan.voorschoten@gmail.com

 

        Over het doorgaan houden wij jullie via deze website op de hoogte.

 

 

10 april 2020

 

       Flightsimulator updates

 

       Goed nieuws van van alle Flightsimulator ontwikkelaars. Ze brengen

       ons updates en berichten over de verdere voortgang van de nieuwe

       systemen. Allereerst:

       Prepar3D komt met een V5 versie op 14 april welke veel zaken

       vernieuwd zoals de architectuur van de lucht en zee en het wordt 

       mogelijk ook vliegvelden van hun werkelijke baan structuur te voorzien.

       De zogenaamde sloped runways. En verder hebben ze de vliegveld

       database aanzienlijk uitgebreid. Vraagteken blijft tot nu toe of al onze

       add-on vliegtuigen en sceneries wel bruikbaar blijven. Verschillende 

       leveranciers praten al over kosteloze of betaalde updates. Dus het wordt 

       een aantal dagen uitgebreid testen. Maar daar hebben we waarschijnlijk 

       allemaal nu wat meer tijd voor. En maak een backup van de oude situatie.

       X-Plane 11 komt met een grote update 11.50 waarbij vooral het interne

       motortje om het grafische geweld te verbeteren vernieuwd is. Dus betere

       prestaties bij complexere sceneries of vliegtuigen. Nu is al de Beta versie 

       in omloop en we zullen snel de definitieve versie wel zien.

       Of eenieder gebruik kan maken van deze verbetering hangt sterk af van

       je grafische kaart. Maar voor oude kaarten blijft het geheel ook werken

       doordat we eenvoudigweg een vinkje kunnen aanklikken zodat alles bij

       het oude blijft.

       Microsoft FS 2020 laat ons bijna iedere week de meest fantastische plaatje

       of YouTube filmpjes zien waarbij het echt smullen is en het water langs de

       lippen loopt. Als laatste prachtige beelden van wat er te verwachten is van

       het gezamenlijk vliegen waarbij je ook op grotere afstand nog steeds het

       meevliegende vliegtuig of vliegtuigen goed kan zien. Werkelijk fantastisch.

       Maar de vraag blijft voorlopig staan wat dit ons gaat kosten. Laten we hopen

       dat Microsoft over niet al te lange tijd ons daarover nu eens gaat informeren

       zodat we ons standpunt kunnen gaan bepalen wat we doen met ons huidige 

       installatie en onze regelmatig terugkerende uitgaves voor sceneries en

       vliegtuigen.  

 

        Al met al genoeg om over te brainstormen nu we toch wat regelmatiger

        achter onze PC zitten en genieten van onze virtuele flightsimulator wereld. 

 

        

13 maart 2020

 

       Vliegdag 15 maart uitgesteld

 

       Helaas moeten we de vliegdag van 15 maart aan ons voorbij laten

       gaan aangezien het Buurthuis besloten heeft tot ten minste eind

       maart de deuren gesloten te houden in verband met de huidige 

       status van het in Nederland rondwarende Virus.

       Helaas het is niet anders en we houden jullie op de hoogte.

 

25 februari 2020

 

       VFR Americas Tour 2020

 

       Onze tour over de Filipijnen en Borneo eindigt in de komende weken

       met een landing op een klein eiland in het zuiden van de Filipijnen.

       Onze nieuwe VFR tour brengt ons naar Midden en Zuid America en

       start op 18 maart op het vliegveld Miguel Hidalgo Y Costilla Intl 

       Ocotlan bij de Mexicaanse stad GuadalajaraBeter bekend met de

       ICAO code MMGL. We vliegen dan in een zeer groot aantal etappes

       helemaal naar het uiterste puntje van Zuid America. En onderweg

       zullen we verschillende uitdagingen tegenkomen. Waarbij vooral het 

       opstijgen en landen op hoger gelegen velden de nodige kopzorgen zal

       geven mochten we een machine vliegen met te weinig motorvermogen.

       Dus jullie zijn gewaarschuwd. Maar gelukkig voorzien onze

       Flightsimulator programma's ons met genoeg mogelijkheden om de

       juiste machine bij de te verwachten route te kiezen.

       De link naar de pagina op deze website is " Americas Tour 2020 "   

       Op deze pagina kan je de volledige route als document downloaden.

 

 

9 december 2019

 

       IFR Europa Tour 27 2020

 

       Voor de IFR vliegers die deelnemen aan de vluchten die steeds op

       donderdag plaatsvinden heeft Arnoud Meyer weer een aantal verschillende

       routes binnen Europa op papier gezet. De eerste vlucht hiervan vangt aan

       op 2 januari 2020 rond 19:00 Nederlandse tijd met een vlucht van

       Amsterdam naar Wenen. Wil je hieraan deelnemen klik dan even op de

       volgende link  "FsFan Tour 27"

 

 

 

2 december 2019

 

       In Memoriam

 

       Tot onze spijt moeten wij jullie melden dat Koos van Venrooij afgelopen

       maand is overleden. Na een kort ziekbed is hij op 28 november, toch nog

       zeer onverwacht, aan zijn laatste vlucht naar een voor ons onbekende

       bestemming begonnen. Dit alles echter buiten ons zichtveld. Met Koos

       verliezen wij een zeer gewaardeerd vlieger die altijd klaar stond voor ons

       medevliegers. Verder steeds weer nieuwe VFR routes bedacht voor onze

       woensdagmiddag vluchten en ons altijd hielp met het maandelijks opzetten

       van ons bemanningscentrum in het buurthuis. Regelmatig vergezeld van

       zijn vrouw Mies die ons dan weer als stewardess voorzag van ons natje en

       droogje. Al met al een zeer gewaardeerd medevlieger die we dan ook zeer

       zullen missen. We wensen de familie sterkte voor de komende zware tijden.

 

 

10 november 2019

 

       NL2000 versie 5.02

 

       Het team van NL2000 heeft afgelopen week een update uitgegeven van de

       vliegvelden. Een aantal heeft een update gekregen en wat verder belangrijk is

       dat het geheel nu beter geoptimaliseerd is voor gebruik bij het Lockheed

       Prepar3D V4 software pakket. Een enkel vliegveld moet nog verder aangepast

       worden en zal in de komende maanden vrij gegeven worden. Eigen ervaring

       hier heb ik bij EHTE Teuge, EHVB Valkenburg en EHWO Woensdrecht waar vreemde

       effecten optreden bij het inladen. Wel is het belangrijk de aanbevolen video settings

       die in de handleiding staan te volgen. Verder heb ik al wel gemerkt dat het

      "stotteren" aanmerkelijk verminderd is en het geheel dus veel soepeler loopt.

       Dit alles natuurlijk te combineren met de eerdere release van de uitgebreide update

       van alle provincies 

 

       Bezoeken en parkeren bij de Boschbloem

 

       Het is op dit moment wat problematischer om te parkeren bij de Boschbloem. Dit

       doordat de aangrenzende kerk weer volledig in gebruik is genomen door een andere 

       geloofsgemeenschap. Er wordt een beperkt aantal plaatsen gereserveerd voor ons en

       die zullen, denk ik, het best gebruik kunnen worden door hen die met hun computer

       apparatuur op bezoek komen en dan niet al te ver hoeven te schouwen met de spullen.

       Er staat een verkeersregelaar bij het buurthuis en wanneer je zegt dat je voor FsFan 

       komt dan zal hij de afsluiting voor je open maken. Maar nogmaals laten we deze

       plaatsen vooral gebruiken voor hen die met hun apparatuur  komen.

 

 

16 juli 2019

 

       Laminar Research X-Plane 11 

 

       X-Plane zit niet stil en zal in deze of komende maand een zeer uitgebreide update

       uitgeven. De Beta versie is al uitgegeven en sommigen van ons vliegen er al mee.

       Als we kijken naar websites als Flightsim.com dan valt het wel op dat er steeds

       meer hoge kwaliteit freeware vliegvelden en sceneries op geplaatst worden. En dat

       de grote spelers zoals o.a. ORBX payware pakketten van hoge kwaliteit op de markt

       brengen. Groot voordeel van X-Plane t.o.v. alle anderen is en blijft het zeer soepel

       lopen van de software. Alleen kan een update van een video driver van G-Force je

       soms parten spelen en resulteren in een lagere framerate. Dus ook hier is het als

       gewoonlijk voorzichtig handelen. Daarnaast is het omgaan met freeware scenery

       software soms toch wel een uitdaging die mij terug doet denken aan de begin dagen

       van Flightsimulator

 

 

       Microsoft Flightsimulator 2020 

 

       Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat Microsoft, als grondlegger van het eerste

       flightsimulator pakket, nu na jaren toch weer besloten heeft om een volledig "up

       to date" software pakket te gaan ontwikkelen. Men denkt aan een release in 2020.

       De "trailer" die ze op een Flightsim beurs in de USA hebben laten zien is werkelijk

       fantastisch en is zo mooi dat bijna iedereen likkebaardend rondloopt en niet kan

       wachten op de eerste test uitgaves.

       Een aantal zaken zijn echter nog wel erg onduidelijk en we moeten ons dus echt

       afvragen op welke basis deze nieuwe Flightsimulator aan ons aangeboden gaat

       worden. Er wordt ook gesproken over een X-Box applicatie wat erop lijkt te duiden

       dat het een "online" applicatie gaat worden. En hoe zit het dan met de software op

       onze computer. Kunnen we nog zonder met het internet verbonden te zijn wel

       vliegen. Of wordt het misschien een "pay to play" situatie.

       Allemaal vragen en veronderstellingen waar geen duidelijkheid over is en we

       moeten dus ons geduld bewaren en maar zien wat er op ons afkomt. En met wat

       slechtere ervaringen uit het verleden blijft de spreuk "Zien is geloven" voorlopig 

       van kracht.

       

 

       

12 maart 2019

 

      Bijzondere dagen in de luchtvaart.

 

       Er zijn zo van die dagen dat er in de luchtvaart veel mooie en toch ook wel

       nare dingen gebeuren. Allereerst natuurlijk de crash van de Ethiopische

       Boeing 737 Max welke slechts een paar maanden oud was en die door, tot nu

       toe onbekende oorzaak, op klaarlichte dag is neergestort. Alle passagiers en

       bemanningsleden zijn hierbij om het leven gekomen. Het vertrouwen in deze

       nieuwe versie van de Boeing 737 heeft er bij een aantal operators toe

       geleid dat er nu een groot aantal hiervan de machine aan de grond houd. 

       Ook verbieden nu sommige landen het opereren van de Boeing 737 Max in

       hun land. Waarschijnlijk ook omdat de recente crash van de, ook nieuwe,

       Boeing 737 Max bij Lion Air in Indonesië bij het publiek nog vers in het

       geheugen zit en er daar toch ook bleek dat het vliegen van deze machine

       bij de bemanning verwarring kan veroorzaken in relatie tot hun ervaring

       met ouder typen 737.

       Laten we vooral hopen dat er snel duidelijkheid komt om vooral te voorkomen 

       dat er tot een ingrijpen in het luchtwaardigheids bewijs van de Boeing 737 Max

       moet worden over gegaan. 

       En dan natuurlijk ook nog op 23 februari de Boeing 767 van Atlas Air Cargo welke

       vloog in opdracht van Amazon en "out of control " gecrashed is bij Houston in de

       USA. Hierbij zijn de drie bemanningsleden om het leven gekomen en de oorzaak

       nog onbekend.

       

       De mooie gebeurtenissen zijn natuurlijk de eerst vlucht van de Boeing 747 welke

       op 9 februari 1969 plaats vond. En de eerste vlucht van de Concorde die werd

       uitgevoerd op 2 maart 1969. En dan te bedenken dat 50 jaar later de Boeing 747

       nu nog steeds in productie is al is het dan in nog kleine aantallen. En Boeing 

       indertijd, als private onderneming bijna failliet is gegaan op dit project.

       Uiteindelijk is het, met vele varianten, een fantastische "cashcow" geworden

       met een productieaantal wat boven de 1500 ligt. En dat voor een wideboddy.

       En dan natuurlijk de Concorde. Gezamenlijk ontwikkeld door Sud Aviation en 

       BAC als prestige project van de Britse en France regering. Er zijn er in totaal

       16 gebouwd en maar 14 operationeel geworden bij British Airways en

       Air France. In 2003 is de laatste vlucht uitgevoerd en staan er een aantal in het

       museum. Technologisch een fantastisch vliegtuig maar commercieel een drama 

       wat maar weer eens aangetoond heeft dat je met overheidssteun niet altijd de 

       juiste commerciële paden kan bewandelen. Maar toch was het een goede

       oefening voor de later opgerichte Airbus organisatie welke toch zeer sterk in de 

       schoenen staat tegenover Boeing met een aantal heftig concurrerende

       producten. En natuurlijk is het stoppen van de A380 productie een aderlating

       voor Airbus maar beter nu stoppen dan verder door rommelen met een product 

       wat niet meer economisch te plaatsen is met de hogere brandstofprijzen en de

       ontwikkeling van steeds zuiniger en krachtiger motoren voor met 2 motoren

       uitgeruste zeer grote vliegtuigen zoals de Airbus A350-1000 en Boeing 777-9.

 

       Al met al de afgelopen maanden waren enerverende maanden en laten we

       hopen dat de uitkomsten van de onderzoeken naar oorzaken van de laatste

       twee vliegrampen snel tot een resultaat komen zodat ons vertrouwen in het 

       veilig vliegen weer hersteld wordt.

       

 

11 februari 2019

 

      Zwarte statische vliegtuigen in Prepar3D V4

 

 

              Boeingfield gate G34  747 klein.jpg        

  

       Ik was aan het taxiën op het vliegveld van Boeing bij Seattle ( KBFI ) en

       ontdekte dat er in een hoek van het veld, vlakbij parking G34, een helemaal

       zwarte Boeing 747 stond. Vreemd want waar is de beschildering gebleven.

       Heb het een tijdje zo gelaten maar kon het toch niet laten om verder te

       gaan zoeken. Door steeds een aantal sceneries uit te schakelen kwam ik

       er achter dat het te maken heeft met de sceneries van ORBX. Op het ORBX

       forum gezocht en gemeld en uiteindelijk, met wat hulp van een van de

       Administrators, de oorzaak gevonden in Prepar3D V4. Het is namelijk zo

       dat in ORBX sceneries ook statische vliegtuigen uit het Prepar3D V4 basis

       pakket opgeroepen kunnen worden. De ORBX sceneries vertrouwen

       daarbij op een pakket dat origineel vanuit FSX komt. Nu is het echter zo

       dat het pakket in Prepar3D V4 aanzienlijk kleiner is als het origineel van

       FSX en een groot aantal vliegtuigen daar niet meer in zit. Het zou kunnen

       zijn dat deze missende vliegtuigen niet geheel compatibel zijn met

       Prepar3D V4 maar ik heb dat nog niet geconstateerd.

       Dus de oplossing voor dit fenomeen is vrij eenvoudig. Kopieer de file vanuit

       FSX naar Prepar3D V4 en zie daar er zijn weer geschilderde statische

       vliegtuigen te zien en op sommige vliegvelden verschijnen er zelfs meer

       statische vliegtuigen dan we eerst zagen. Kijk maar eens rond op Kemble

       EGBP in de Engeland scenery van ORBX.

       Het gaat om de file "vehicles_aircraft.bgl “ welke in de Prepar3D V4 folder               

       “ Scenery \ Global \ Scenery “ staat. En bij FSX in precies dezelfde folder met

       dezelfde naam.

 

              Kemble Helipad 1 747 klein.jpg

     Succes

 

 

12 september 2018

 

      Gecontroleerd remmen of slippen

 

      Skidmarks.jpg

      Na een perfecte landing trappen we natuurlijk op de remmen of laten het

      bij grotere vliegtuigen over aan het "autobrake" systeem. En zoals bij ieder

      vliegtuig vertrouwen we daarbij op het "antiskid "systeem om te voorkomen

      dat onze wielen gaan slippen en we het onnodige rubber op de baan achter-

      laten. Maar nu zien we bij Prepar3D dat we iedere keer als we op de remmen

      trappen dat er ernstige verschijnselen zijn van onnodig slippen. Dit blijkt, na

      enig zoeken, veroorzaakt te worden door een "effect" file in Prepar3D. Dus

      de oplossing is eenvoudig en door deze file simpelweg te deactiveren ziet

      onze landing er weer perfect uit. Je kan hem vinden in de Prepar3D / Effects

      map onder de naam "fx_skidmark.fx". Verander de laatste twee letters .fx 

      naar .off zodat de complete file nu fx_skidmark.off heet en zie daar het effect

      is weg. En dus geen commentaar meer van de onderhoudsafdeling dat we te 

      weinig landingen maken met een set banden. Veel plezier en safe landings. 

     

 

15 augustus 2018

 

      VFR vliegen bij FsFan Voorschoten

 

      Hilversum small 1.jpg

      Kom eens meevliegen op woensdagmiddag. Het is vooral leuk , gezellig en 

      laagdrempelig.

      Iedere woensdagmiddag, met als starttijd 13:00 uur vliegen wij een route 

      langs een aantal vliegvelden die misschien alleen bereikbaar zijn met kleinere

      vliegtuigen maar ook naar grotere luchthavens.  Iedere week worden

      er een aantal vliegvelden aangedaan. Dat kan dan zijn door er echt te landen

      en een korte pauze te hebben of we maken er een zogenaamde touch & go.

      De totale tijdsduur van deze wekelijkse vluchten is altijd rond de 2 uur en er

      zit altijd een rustpauze in om wat te drinken of de hoognodige, via de cao

      bevochten,  plaspauze te gebruiken. Het routeplan staat op deze website

      onder het volgende tabblad VFR & IFR Flights/VFR/.......

 

 

24 juli 2018

 

     ORBX Noord Duitsland en NL2000 Vliegveld Twente


     
Wanneer je bovenstaande sceneries beiden actief hebt zal je wellicht ontdekt

     hebben dat je op Vliegveld Twente alle bomen kwijt bent en de scenery van

     NL2000 vervangen is. Eerst dacht ik dat het misschien lag aan een update van

     ORBX of Prepar3D maar na enig zoeken blijkt ORBX Noord Duitsland twee

     scenery bgl files in zich heeft die de het vliegveld Twente definiëren. De

     oplossing is redelijk eenvoudig. Doe het als volgt en je hebt de NL2000 scenery

     weer helemaal terug.

 

     Ga in Prepar3D of FSX naar de World Scenery library en plaats de NL2000

     EHTW en Fotoscenery Overijsel scenery area's boven de ORBX scenery area's 

     en safe.

     Ga dan met Verkenner naar de ORBX map in je FlightSimulator software map.

     Binnen de ORBX map ga je naar de map ORBX/FTX_EU/FTX_EU_GEN_05_

     Scenery/Scenery en hernoem de volgende files ADE_FTX_GEN_EHTW.bgl en 

     ADE_FTX_GEN_EHTW._CVX.bgl door er eenvoudigweg een X achter .bgl te

     zetten. Dat voorkomt dat je flightsim hem leest bij het opstarten. Let wel op

     dat op het moment dat je FTX Central 3 weer eens activeert dat deze alle

     ORBX files weer bovenin de scenery.cfg file zet. En dus deze wijziging, voor 

     waar het de volgorde van de scenery files betreft, ongedaan gemaakt wordt. 

 

     Start je Flight Simulator en geniet van de details die NL2000 ons bied. 

 

 

10 april  2018

 

     Preapar3D V4 “Loading” en “Saving” problemen.

 

     Sommige van ons hebben last van het plotseling optreden van een irritant verschijnsel.  Ineens

     kan je niet meer een opgeslagen vlucht inladen of een vlucht die we willen bewaren opslaan.

     Dit uit zich door, wanneer we “Load” of “Save” selecteren Prepar3D V4 reageert door te vragen

     of we Prepar3D willen Afsluiten of Niet. Wat we ook doen het programma sluit eenvoudigweg af.

     Ik ben al een tijdje op zoek geweest naar de oplossing en heb nu dan eindelijk gevonden waar

     de pijn zich bevindt. Gelukkig had het Prepar3D Forum een oplossing.

     Wanneer we zelf vliegtuigen toevoegen aan de “Airplanes” map, of het nu AI traffic vliegtuigen

     zijn of vliegbare machines, dan kan het gebeuren dat er in de “aircraft.cfg” file die bij het

     vliegtuig in de map zit een fout is geslopen.

     Indien er namelijk in deze “aircraft.cfg” file voor de verschillende beschilderingen , die opgeroepen

     worden in de [fltsim.0], [fltsim.1] en verder, in de “title= ….” of de “atc_id=…” zich dezelfde tekst,

     of een dubbele tekst bevindt dan reageert Prepar3D hierop met een falen zoals omschreven. Dit

     verschijnsel komt nog al eens voor als we vliegtuigen van internet ophalen en, zonder de

     “aircraft.cfg” file hierop te contoleren invoeren in Prepar3D of ze misschien gekopieerd hebben

     uit FSX naar Prepar3D.

 

      De oplossing neemt wat tijd en geduld maar zo heb ik het gedaan.

 

       1. Herbenoem de Airplanes map naar Airplanes xxxx 

       2. Herbenoem tijdelijk de map met AI vliegtuigen, indien aanwezig, door xxxx eraan toe te voegen.

           Dit om eventueel invloeden van hieruit tijdelijk uit te schakelen.

       3. Maak een nieuwe map Airplanes aan.

       4. Kopieer, uit de Airplanes xxxx map, daarin alleen het vliegtuig dat in jouw opstartvlucht 

           gebruikt wordt. Dit kan zijn een vliegtuig dat in de zelf aangemaakte opstartvlucht gebruikt

            wordt of de Prepar3D Default  “Iris Raptor Driver"

       5. Start nu Prepar3D en controleer of het verschijnsel zich nog voordoet. Indien dit nog het

           geval is controleer dan de “aircraft.cfg” file van het opstart vliegtuig op de bovengenoemde

           fouten. Staan er in de “title= ….” of de “atc_id=…” misschien dezelfde teksten, of een dubbele

           tekst in de [fltsim.0], [fltsim.1] en verder.

       6. Indien aangepast start dan Prepar3d opnieuw en controleer als in stap 5. Indien nu goed ga

           verder naar stap 7.

       7. Verplaats nu, terwijl Prapar3D nog steeds actief is, vliegtuig na vliegtuig van de hernoemde

           map “Airplanes xxxx” naar de “Airplanes” map.

       8. Controleer iedere keer of het verschijnsel zich weer voordoet. Dit door, na invoeren van het

           vliegtuig, steeds te testen door de selectie “Load” of “Save” te selecteren. Treed het verschijnsel

           weer op dan moet het in de laatste ingebrachte machine “aircraft.cfg” zitten. Controleer en

           corrigeer “title= ….” of de “atc_id=…” als boven aangegeven in ieder [fltsim.0], [fltsim.1]

           paragraaf en herstart Prepar3D.

       9. Als dit, met alle vliegtuigen overgeplaatst, nu goed werkt herbenoem de map met AI vliegtuigen

           en controleer de werking van Prepar3D. Mocht dit niet zo zijn  volg dan dezelfde procedure van

           stap 1 t/m 8 maar dan voor de map met AI vliegtuigen.

 

            Het is even een geduld werkje maar bij mij heeft het wel gewerkt.

 

12 maart 2017

 

      Twin Otter Extended in FsFan kleuren

 

      Onze Twin Otter met het FsFan kleurenschema heeft een update ondergaan. We hebben een wat

      nieuwere machine weten te huren die veel moderner en uitgebreider is uitgerust met allerlei toeters

      en bellen. Basis voor de machine is de zeer gedetailleerde Aerosoft Twin Otter Extended die al enige

      jaren op de markt is. Vliegen is een waar genoegen voor de liefhebber van checklists en procedures.

      Er is veel mogelijk en waar het vliegeigenschappen betreft vraagt deze machine wel wat meer 

      aandacht dan onze vorige machine. Zo is het power management veel gevoeliger voor inputs van de

      gashandles. Er zijn twee versies beschikbaar voor hen die belangstelling hebben. Een versie met het

      standaard landingsgestel en wielen en een versie die als amfibie is uitgevoerd met drijvers en wielen.

      Wil je een kopie van de textures hebben neem dan even contact op met Emile Lancee op een van

      onze bijeenkomsten in Voorschoten. Voorwaarde is wel dat je de payware uitvoering van de machine 

      al op je computer hebt staan. Deze machine is te gebruiken met FSX en Prepar3D. Bij Fsx misschien

      ten overvloede noch even een opmerking deze machine niet te laden als DEFAULT aangezien je dan

      wel de nodige problemen kan verwachten.

 

     

Twin Otter new floats and wheels.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 Twin Otter new floats and wheels int.jpg

 

     

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

September  2016

 

     Joe Sutter

 

     De vader van de Boeing 747 is eind augustus op 95 jarige leeftijd overleden. Joe Sutter was, als je het over luchtvaart

     hebt, echt een man met visie die tot aan zijn dood altijd betrokken is gebleven bij de verdere ontwikkeling van de

     Boeing 747. In de zestiger jaren is begonnen met de ontwikkeling van de 747 en de eerste vlucht vond plaats in 1969.

     De eerste commerciële vluchten vonden plaats in 1970. Toch eigenlijk onvoorstelbaar dat deze machine al meer dan

     40 jaar als de "Queen of the Sky" door onze luchtruim vliegt. En dan te bedenken dat de ontwikkeling van de

     machine Boeing bijna op de rand van de financiële afgrond heeft gebracht. Ze dachten er zo ongeveer 400 te bouwen

     maar dat is even anders geworden. Het zijn er nu ruim 1500 en de productie loopt nog steeds, al is het dan met een

     laag tempo. Joe Sutter is niet meer "may he rest in peace" 

 

Joe Sutter.jpg

 

    

 

Februari 2016.

 

     FsFan Voorschoten de nieuwe website gelanceerd.